Ekonomi

Süveyş Kanalı’ndan geçişler son iki ayda yüzde 42 azaldı

UNCTAD’dan yapılan açıklamada, jeopolitik gerilimler ve iklim değişikliğinin dünyanın önemli ticaret yollarını etkilemesi nedeniyle küresel ticarette artan aksamalara ilişkin uyarıda bulunuldu.

Açıklamada, başta Karadeniz’de gemi taşımacılığını etkileyen jeopolitik gerginlikler olmak üzere küresel ticarette artan aksaklıklara, Kızıldeniz’de son dönemde gemi taşımacılığına yönelik saldırıların Süveyş Kanalı’nı etkilemesine ve iklim değişikliğinin Panama Kanalı’na etkisine ilişkin endişelere dikkat çekildi.

Açıklamada, Kızıldeniz’de ulaşıma yönelik son saldırıların, mevcut jeopolitik ve iklim kaynaklı zorluklarla birleşince, önemli küresel ticaret yollarını etkileyen karmaşık bir krize yol açtığı belirtilirken, Süveyş Kanalı’ndan haftalık geçişlerin ise 2015 yılı itibarıyla azaldığı tahmin edildi. Son iki ayda yüzde 42.

Açıklamada, Ukrayna’da devam eden çatışmaların petrol ve tahıl ticaretinde önemli değişiklikleri tetikleyerek ticaret şekillerini yeniden şekillendirdiği, küresel ticaret için önemli bir kanal olan Panama Kanalı’nın da düşen su seviyeleriyle mücadele ettiği, bunun sonucunda da ticaretin şekillendiği ifade edildi. Geçen ay toplam geçişlerde yıllık yüzde 36’lık bir düşüş yaşandı. İklim değişikliğinin kanalın kapasitesi üzerindeki uzun vadeli etkilerinin küresel tedarik zincirleri üzerinde kalıcı etkilerine ilişkin endişeleri artırdığı bildirildi.

Navlun fiyatlarındaki artış

Açıklamada, denizcilik sektörünün büyük oyuncularının Kızıldeniz’deki krize tepki olarak Süveyş transitlerini süresiz olarak askıya aldığı hatırlatılarak, haftalık konteyner gemi geçişlerinin bir önceki yıla göre yüzde 67 oranında azaldığı belirtildi. konteyner taşıma kapasitesinde, tanker geçişlerinde ve gaz taşıyıcılarında önemli düşüşler yaşandı.

Açıklamada, geçen yıl Aralık ayının son haftasında ortalama konteyner spot navlun fiyatlarında yaşanan 500 dolarlık artışın şimdiye kadarki en yüksek haftalık artış olduğu bildirildi.

Açıklamada, Şangay’dan ortalama konteyner taşımacılığı spot fiyatlarının geçen yılın Aralık ayının başından bu yana iki katından fazla arttığı, Şangay’dan Avrupa’ya yapılan sevkiyatlarda ise fiyatların üç kattan fazla arttığı belirtildi. Açıklamada, ABD’nin Batı Kıyısı’na yapılan sevkiyatların rotası Süveyş’ten geçmese de fiyatlarının ortalamanın üzerine çıkarak yüzde 162 oranında arttığı kaydedildi.

Açıklamada, bu aksamaların kümülatif etkisinin, kargo yolculuk aralıklarının uzamasına, ticaret maliyetlerinin artmasına, gemilerin daha uzun mesafeler ve daha hızlı yol kat etmek zorunda kalmasından kaynaklanan sera gazı emisyonlarının artmasına, Süveyş ve Panama’nın kullanılmamasına yol açtığı belirtildi. Kanallar nakliye süresini uzattı, bu da maliyetlerin artmasına neden oldu. .

Açıklamada, ulaşım ve sigorta primlerinin günlük fiyatının artmasının toplam geçiş maliyetini artırdığı, gemilerin rotadan sapmaları telafi etmek için daha hızlı gitmek zorunda kaldığı, bunun da daha fazla yakıt kullanımına ve karbondioksit emisyonuna neden olduğu belirtildi. bu da çevre sorunlarını daha da artırdı.

Aynı zamanda gıda ve enerji fiyatlarını da etkiliyor

Aksaklıkların geniş kapsamlı ekonomik sonuçlarına da dikkat çekilen açıklamada, mevcut konteyner fiyatlarının Kovid-19 salgınının neden olduğu kriz sırasında görülen zirvenin yaklaşık yarısı kadar olmasına rağmen, yeniden canlanmasının zaman alacağı belirtildi. Artan navlun fiyatlarının tüketiciye yansıması ve tam etkisinin bir yıl içinde ortaya çıkması bekleniyor.

Açıklamada, doğalgaz taşımacılığının durdurulması nedeniyle elektrik fiyatlarında artış yaşandığı ve bunun özellikle Avrupa’da enerji arzını doğrudan etkilediği kaydedildi.

Açıklamada, krizin küresel gıda fiyatlarına da yansıdığı, daha uzun mesafeler ve artan navlun fiyatlarının potansiyel olarak maliyetlerde artışa neden olduğu belirtildi.

Açıklamada, Avrupa, Rusya ve Ukrayna’dan yapılan tahıl sevkiyatlarındaki aksamaların küresel gıda güvenliği açısından risk oluşturduğu, tüketicileri etkilediği ve üreticilere ödenen fiyatları düşürdüğü belirtildi. UNCTAD Teknoloji ve Lojistik Bölümü Ticaret Lojistiği Birimi Lideri Jan Hoffmann, Süveyş Kanalı için en değerli unsurun ana Doğu-Batı konteyner ticareti olmasına rağmen Kanalın bazı Doğu Afrika ve Hint Okyanusu ekonomileri için değerinin küçümsenemeyeceğini belirtti.

Hoffmann, “Enerji ve gıda tedarikinin yanı sıra birçok gelişmekte olan ülkenin küresel değer zincirlerine katılımı büyük ölçüde Süveyş Kanalı geçişlerine bağlı” dedi. İfadelerini kullandı.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu